CinémaPerformance

De grootmeester van de 'echte cinema' door middel van twee van zijn belangrijkste stomme films, Beelden van Oostende (1929) en Ellende in de Borinage (1933), op muziek van Stéphane Orlando .

Henri Storck behoort tot deze generatie jonge filmmakers die de pijnlijke overgang van zwijgen naar praten hebben meegemaakt. Images d'Ostende, opgenomen in de winter van 1929-1930, is een puur beeldend werk, “dicht bij de muziek”. Misère au Borinage, gemaakt met Joris Ivens in 1933, was oorspronkelijk een stomme film, onderbroken door tussentitels die de beelden betekenis geven.

Henri Storck spreekt ook van "visuele poëzie" om zijn eerste werken zoals Images d'Ostende of Misère au Borinage te kwalificeren, de militante grondlegger van de Belgische cinema, die destijds een echte schokgolf zal veroorzaken en merkwaardig zal resoneren in onze moeilijke tijden : in 1932 had een grote staking de kolenmijnen van Wallonië lam gelegd en de werkgevers en de politie waren meedogenloos, dit alles in de vorm van onderinformatie en algemene onverschilligheid.

Wij nodigen u uit om deze twee meesterwerken samen met ons te ontdekken op zondag 10 april (19u - drink 18u30).
Informatie en reserveringen: 065/613902 of reservations@grand-hornu.be

In samenwerking met Musiques Nouvelles.